Biorchestr

Hudební uskupení Biorchestr vzniklo v roce 2009. Zakládajícími členy byli Aleš Pilgr a Jana Pilgrová (tehdy Koukalová). Duo hrálo výhradně vlastní autorské písně v elektronické podobě s nástrojovým obsazením el. kytara, foodpad (home made el. bicí jednotka) a klávesy. Na svém prvním albu Papučka (2009) zaujali kritiku především hravým přístupem k hudbě, instrumentací a originální textovou poetikou.

V roce 2011 spolupracovali na nové nahrávce s producentem Tomášem Háčkem, frontmanem kapely Listolet. Z této spolupráce se zrodila nová nahrávka Umakartové (2012), která vyšla u vydavatelství Indies Scope, mj. i v limitované edici jako CDG (Compact desk game) s originální deskovou hrou. Tím se kapele podařilo propojit svět hudby a her. Hledání přesahů a hravost v hudbě i textech vlastně vystihují celou jejich hudební tvorbu.

Po vydání této desky přichází do kapely violoncellista a kontrabasista Tomáš Jenček. Od té doby využívá Biorchestr personálního označení tříčlenné duo. Tímto spojením našla jejich tvorba nový směr, který zpečetili prvním společným albem v triu, IO (2014), vydaném u Polí5. Pro financování tohoto alba zvolila kapela originální způsob crowfundingu. Ke každému albu si posluchač mohl vybrat také virtuální pozemek na měsíci Io. Tak se potvrdilo, že ke každému albu Biorchestru posluchač dostává i něco navíc.

Mezi nepřehlédnutelné počiny této kapely také patří jejich cover verze hitů z 80. let, které nejen žánrově posunují, ale vytvářejí k nim i originální videoklipy.

Tvorba kapely nejblíže folkové tvorbě, ale ráda její meze různými cestami překračuje. Jedná se především o textový minimalismus, netradiční aranže nebo využívání nehudebních nástrojů, hraček a elektronických zvuků.

Na koncertech Biorchestru se můžete těšit na pestrý repertoár od jemných introvertních písní až po taneční vypalovačky. Koncertují po celé ČR i na Slovensku a vidět je můžete v menších klubech i na velkých pódiích. Své posluchače jsou schopni zaplavit vlnou čistého nadšení a radosti z hudební tvorby.

Kdo míval rád Nerez nebo Č.p.8 a léta se mu líbí Jablkoň nebo Bratři Ebenové, rozhodně by nejpozději po této nahrávce měl přibrat do portfolia i Biorchestr. Ty skladby by dobře vyzněly i jen s pouhým doprovodem kytary, ale právě důsledné aranžérské ošetření jim dodává na výjimečnosti a vymaňuje je z tuctovosti další vrstvou nápadů.” Antonín Kocábek

http://www.tyden.cz/rubriky/kultura/hudba/takove-domaci-muzicirovani-a-sklizen-biosezony_325792.html

Biorchestr hraje ten folk, který není spojený s jehličím, očouzeným hliníkovým ešusem a popsaným cancákem. Je to folk spojený s alternativou, třeba jaký dělají popovější Květy. Písně nepostrádají silné melodie ani hezkou a milou práci s jazykem (“Zdá se mi, že všechno se mi zdá” nebo “Nepokoj v pokoji tiká”).“ Honza Průša http://musicserver.cz/clanek/49310/biorchestr-io/

Umakartové jsou hravé ve všech směrech, hudebně, v textech i propojením s hrou. Osobně se mi takového projekty moc líbí. Nevnucují se vám, ale když přistoupíte na hru, odmění se vám jedinečným zážitkem.“

http://deskovehry.blogspot.cz/2012/06/umakartove-hudebni-cd-s-deskovou-hrou.html

Diskografie:

Nos na stůl (V reedici sólového alba) (2006)

Papučka (2009)

Umakartové (2012)

Io (2014)